Na středu 10.4. přijala do 3. třídy pozvání jedna z maminek, paní doktorka Fibichová, aby žáky seznámila s první pomocí u dětí. Celou dobu děti pozorně naslouchaly a vše si hned prakticky vyzkoušely-masaz srdce, pomoc po vdechnutí předmětu, dokonce i "telefonovaly" na záchranku. Děkujeme nejen skvělé paní doktorce, ale i její asistence Laurince za ochotu a program nabitý praktickými ukázkami.
P. Horčičková
V pátek, 12.4. se konal na hřišti v Moravanech velký svátek všech mladých fotbalistů: totiž McDonald's Cup. Bylo nádherné počasí, skvělá atmosféra, zápasy si užili jak sportovci, tak i diváci, jejichž povzbuzování bylo slyšet nejen ve škole, ale i daleko v obci. Je zřejmé, že nás nejrozšířenější sport žije a to i v Moravanech.
(vedení školy)
Rok utekl jako voda, máme tu duben a čas pro zápis dětí do prvních tříd. Nástup do školy je jednou z nejdůležitějších událostí dětského věku a také první velkou zkouškou dítěte. K zápisu letos dorazilo 34 předškoláčků. Za doprovodu svých rodičů prokazovali svoje znalosti, dovednosti a schopnosti. Při zápisu děti ukazovaly, co všechno již umí – např. poznávaly geometrické tvary, barvy, počítaly jablíčka a splňovaly hravou formou další pestré aktivity. Za splnění všech úkolů si domů odnášely pamětní listy a drobné dárky, které pro ně vyrobili žáci naší školy.
Našim budoucím prvňáčkům přejeme, aby se jim na naší škole líbilo😊
A ráda bych poděkovala také všem zaměstnancům školy, kteří se na akci podíleli.
Mgr. Martina Medunová
V letošním školním roce navázala třída 6.A partnerství se školou v polské Čenstochové a tentokrát i se základní školou ve slovenském Tvrdošíně. Spolupráce v programu eTwinning „Say yes! To eco success“ se opět týká ekologického tématu, kdy žáci využijí a propojí své znalosti ze zeměpisu, přírodopisu, ekologie, ale i informatiky. Komunikací s partnery si procvičí kompetence jazykové: s Poláky i Slováky hovoříme anglicky, občas okusíme polštinu a dotkneme se slovenštiny. Během školního roku se žáci seznámili pomocí nástěnky Padlet, sdíleli informace ohledně ohrožených druhů zvířat, vytvářeli obrázky pomocí umělé inteligence, řešili společně kvízy na dané téma a zabývali se otázkou více ekologických Vánoc. S našimi polskými partnery jsme se online setkali již dvakrát, se Slováky se uvidíme online 9. 4. Čeká nás společně sdílený úklid obcí v rámci Dne Země a pohybové aktivity, jejichž účelem je snížit spotřebu energie a využít více náš pohybový potenciál. Hřebem projektu bude určitě týdenní návštěva polských spolužáků u nás v Moravanech, která se bude konat v květnu.
Více je možno vidět ZDE
(Mgr. Miroslava Filipi)
Dne 26. března se třídy 2. a společně s 5. A vydaly na exkurzi do Podorlického skanzenu Krňovice. Děti si prohlédly zdejší budovy, udělaly si tak lepší představu o životě našich předků. Radost jim udělala také zvířata, zejména koně. Součástí programu bylo též velmi pečlivě připravené tvoření – děti si vyrobily ptáčka – zápich z velikonočního jidáše. Návštěvu skanzenu můžeme vřele doporučit.
(Mgr. Kateřina Horáková a Mgr. Jana Doležalová)
Soutěže o nejkrásnější velikonoční kraslici se zúčastnilo 29 dětí. Kraslice byly vystaveny ve školní jídelně, kde každý mohl hlasováním zvolit tu, která se mu líbí nejvíce. Všechny kraslice byly opravdu moc hezké. Na 1. místě se umístil Tadeáš Ryčl z 1. třídy se svou perníkovou kraslicí. Na 2. místě skončila Viky Hlavatá z 5. třídy a 3. místo získal Jakub Hlavatý ze 3. třídy. Gratulujeme vítězům a všem ostatním děkujeme za účast.
(Ing. Naďa Jakubcová)
Matematický klokan
Dne 22.3. 2024 proběhla na naší škole celorepubliková matematická soutěž „Matematický klokan“.
Žáci byli podle věku rozděleni do 4 skupin: Cvrček (2. a 3. třída), Klokánek (4. a 5. třída), Benjamín (6. a 7. třída), Kadet (8. a 9. třída). Soutěžící řešili ve stanoveném čase určitý počet logických úloh (kategorie Cvrček – 18 úloh a ostatní kategorie 24 úloh). Řešením byla jedna z nabízených pěti možností různé obtížnosti. Za správnou odpověď mohli soutěžící získat 3 ,4 nebo 5 bodů. Za špatnou odpověď se jim odečetl 1 bod. Aby soutěžící nedosahovali záporných bodů, na začátku dostali takový počet bodů, jako je počet úloh.
Tři nejlepší řešitelé z každé kategorie jsou uvedeni v tabulce ZDE.
(Ing. Naďa Jakubcová)
Okresní kolo volejbalového turnaje
V pondělí 25. 3. 2024 se družstvo dívek ve složení: Kateřina Burešová, Kateřina Dobrovolská, Dominika Dostálová, Eliška Hyksová, Ella Kňavová, Natálie Králová, Helena Ostrovská, Kateřina Pavlišová a Natálie Velinská zúčastnilo Okresního kola ve volejbale v Holicích. Přihlášeno bylo 13 tymů, proto se základní část hrála ve skupinách. V naší skupině jsme 1 prohrály, 1 remizovaly a 4 týmy jsme porazily. To nám stačilo na 2. místo. V utkání o postup do finále jsme podlehly budoucímu vítězi celého turnaje ZŠ Staňkova. Nakonec jsme vybojovaly výhru nad ZŠ Polabiny 1 a skončily na nádherném 3. místě. Týmu blahopřejeme za skvělý výkon a děkujeme za úspěšnou reprezentaci školy.
(Mgr. Iva Kostelecká)
Během března 2024 se žáci 6. třídy seznámili s Biosférou. Byli rozděleni do skupin.
Každá skupina vytvořila svůj informační plakát na vylosovanou přírodní krajinu: a) tropické deštné lesy b) savany c) pouště a polopouště d) stepi a lesostepi e) subtropické
lesy a křoviny f) lesy mírného pásu g) tundra a lesotundra h) polární pustiny.
Žáci si práci rozdělili, vyhledávali informace, komunikovali a spolupracovali. Každá skupina měla za úkol zhodnotit organismy (rostlinstvo, živočišstvo, houby a mikroorganismy) a zaznamenat jejich rozmístění do slepé mapy světa.
Svůj informační plakát každá skupinka představila spolužákům. Žáci se sebehodnotili a hodnotili i práci svých spolužáků.
Vojtěch Felcman
Věřím, že si odpoledne u nás užili a rádi je přivítáme v blízké budoucnosti.
Ing. František Mottl
Tajuplný ostrov – 1.ročník – 22.3.2024.
Dnes nás ve škole navštívily paní psycholožky z PPP Ústí nad Orlicí s programem primární prevence – Tajuplný ostrov. Program je realizován za využití interaktivních technik a aktivit psychosociálního charakteru s prvky zážitkové pedagogiky. Hlavním formativním prvkem je prožitek. Cílem je předcházení vzniku rizikového chování (kouření, alkohol, …), práce s postoji žáků a nácvik sociálních dovedností. Největší pozornost byla věnována zdravému životnímu stylu, všechny aktivity byly mile vedené formou hry.
Moc děkujeme za přínosné informace a laskavý přístup k dětem.
Mgr. Martina Medunová