login bakaláři

    login bakaláři

Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

Základní charakteristika školy

Základní škola Moravany, okres Pardubice se nachází v obci s necelými 2300 obyvateli. Základní škola je jedinou školou v obci, zároveň je spádovou školou pro obce a místní části: Moravany, Moravanský, Platěnice, Turov, Čeradice, Lipec, Nové Holešovice, Slepotice a Bělešovice. Kapacita školy je v současné době naplněna z 82 % (189 žáků z 230 možných) k 30. 09. 2022.

Škola nemá profilované třídy. Cizí jazyky jsou na škole vyučovány od 2. a 7. ročníku. Vybavení školy je stále modernizováno. 

Od roku 2019 došlo k těmto změnám:

  • nové multifunkční hřiště u budovy 1. stupně
  • nová PC učebna na 2. stupni, bezbariérové toalety a bezbariérový přístup na budově 2. stupně
  • oprava střechy na 2.stupni ZŠ
  • čtenářský koutek na 1. i na 2. stupni ZŠ
  • výměna učebnic na obou stupních ZŠ
  • výměna lavic a židliček na 2. stupni
  • výmalba učeben
  • výměna podlahových krytin na 1. stupni ZŠ
  • výměna svítidel, zásuvek, vypínačů na 1. stupni ZŠ
  • zakoupení myček na bílé i černé nádobí do školní kuchyně
  • zakoupení pánve do školní kuchyně
  • zakoupení nerezových stolů do školní kuchyně a školní jídelny
  • obnova dopravního hřiště u budovy 1. stupně za pomoci předsedy školské rady pana Dobrovolského.

Velkým problémem je nedostatek prostoru pro případné navýšení paralelních tříd. Toto je pro nás téměř neřešitelná situace. Dále chybí dílny, učebna jazyků, učebna přírodovědných předmětů. Školní družina má dostatečnou kapacitu pro žáky 1. – 3. ročníku.

Každý rok škola vybírá od žáků příspěvek na pořízení výtvarných potřeb, zároveň jsou v průběhu školního roku vybírány prostředky na různé vzdělávací a kulturní akce, které čítají cca 500,- Kč na žáka. Další aktivity (plavání, škola v přírodě, lyžařský výcvik, exkurze) jsou hrazeny vždy v příslušném ročníku, částečně jsou financovány také z grantů a dotací. Z finančních důvodů se žáci některých akcí neúčastní (jedná se zejména o lyžařský výcvik, kde jsou náklady na účast vyšší; proto mají možnost absolvovat lyžařský výcvik všichni žáci od 6. do 9. ročníku).

Žáci mají možnost dohodnout se s vyučujícími na bezplatném doučování, obvykle formou konzultací. Během konzultace mají možnost procvičovat zvolené učivo nebo si jej nechat znovu vysvětlit; doučování je individualizováno dle potřeb daného žáka.

Škola nabízí žákům také volnočasové aktivity, na kterých se podílí veřejnost. Škola se nepotýká s nadstandardním počtem výchovných opatření, ani s neomluvenými hodinami žáků.

               Z posledního zápisu ČŠI vyplývá, že se škola potřebuje více zaměřit na aktivizační metody ve výuce. I proto je nutné zajistit lepší materiální zázemí pro vyučování.

 

1        Čtenářská gramotnost a rozvoj potenciálu každého žáka

Čtenářskou gramotností je porozumění psanému textu a mluvenému slovu s cílem adaptace žáka do společnosti. Žák za pomoci různých metod a prostředků rozvíjí schopnosti a získává dovednosti potřebné pro orientaci v textu, a to nejen uměleckém, ale zejména v textu běžně užívaném.

               Prostředky čtenářské gramotnosti jsou v Základní škole Moravany, okres Pardubice velmi omezené. Škola disponuje prostředky školní knihovny. Součástí je učitelská knihovna, která obsahuje odborné publikace, a kterou využívají pedagogové. Žákovská knihovna obsahuje beletrii a encyklopedie, jež směřují na dětské čtenáře. Škola bohužel nedisponuje prostorem, který by sloužil jako samostatná školní knihovna, proto není možné poskytovat mimoškolní výpůjčky. Knihy ze školní knihovny jsou hojně užívány během vyučování různých předmětů.

1.1      Pozitivně hodnocené akce

Základní škola navázala od školního roku 2018/2019 užší spolupráci s místní knihovnou. Žáci navštěvují městskou knihovnu v rámci výuky, a zde je paní Bakešová, místní knihovnice, seznamuje s knihami a dalšími možnostmi knihovny. Spolupráce školy a knihovny je na dobré úrovni, a i proto se nám povedlo provázat elektronickou evidenci školní a obecní knihovny tak, aby bylo možné rychle zjistit, zda je požadovaná kniha k dispozici alespoň v jedné z knihoven.

Rovněž se nám povedlo vymyslet na obou budovách školy čtenářské koutky, které fungují na stejném principu jako KnihoBudky.

Čtenářský klub na 1. stupni vedla paní učitelka, Mgr. Horčičková.

 

1.2      V čem byla škola úspěšná

Za úspěch pokládáme vysoké procento úspěšnosti žáků u přijímacích zkoušek na střední školy. Pozitivem je i navázání spolupráce s Komunitní školou Hrochův Týnec, díky které mají žáci možnost účastnit se divadelních a kulturních akcí. Povedlo se nám pozvat do naší školy na besedu filmového režiséra, pana Tomáše Magnuska.

Na škole probíhal dramatický kroužek.

 

1.3      V čem by se škola mohla zlepšit

Do budoucna by bylo dobré zajistit pro absolvující ročník pracovní sešity určené přímo k rozvoji čtenářské gramotnosti. Dalším krokem je intenzivnější zajišťování různorodých aktivit, které by vedly ke zvýšení zájmu žáků o čtenářskou gramotnost, jako jsou besedy s autory, zhlédnutí divadelních představení. V plánu je aktivní vyhledávání a využívání grantů a dotací, které se věnují rozvoji čtenářské gramotnosti. Škola má zájem pracovat na zvýšení zájmu žáků o čtení a knihy, zvýšit motivaci žáků ke čtení, porozumění textu a práce s ním. Rádi bychom více aktivizovali spolupráci s rodiči.

 

1.4      V čem škola potřebuje pomoci, aby se mohla zlepšit

Jako příležitost pro zlepšení vnímáme rozvoj školní knihovny a její zpřístupnění žákům. Škola plánuje do budoucna nalézt prostory vhodné pro školní knihovnu, je však nutné také zajistit její vybavení nábytkem a samozřejmě doplnění knižních titulů, které by podpořily zájem dětí o četbu.

               Vzhledem k tomu, že psaný text je součástí všech stránek života, jde o zcela logické propojení s informační gramotností. Proto je pro zlepšení čtenářské gramotnosti na naší škole nutné mít kvalitní informační vybavení (počítače, aktuální software, internetové připojení, počítačové programy, dále interaktivní tabule ve všech třídách).

Čtenářská gramotnost je zásadní podmínkou pro porozumění okolnímu světu, tudíž na ni klademe velký důraz. Nelze ji začlenit pouze do hodin českého jazyka, neboť s textem pracuje žák prakticky v každé hodině. Z tohoto důvodu přistupujeme ke čtenářské gramotnosti komplexně a snažíme se pořizovat aktuální učební texty a odborné časopisy. Zlepšení elektronického přístupu k textům, aplikacím a programům je podle nás logickým krokem k pozitivnímu posunu.

 

2        Matematická gramotnost a rozvoj potenciálu každého žáka

Matematická gramotnost vymezuje a rozvíjí schopnosti a dovednosti jedince v souvislosti s matematikou a její úlohou ve světě. Škola podporuje žáky v jejich osobním rozvoji směrem k matematické gramotnosti, nicméně postrádá možnosti pro moderní výukové metody. Naším cílem je, aby žáci dokázali využívat kompetence matematické gramotnosti v reálném životě.

 

2.1      Pozitivně hodnocené akce

Škola se každoročně zapojuje do matematických olympiád (Pythagoriáda, Klokan, Piškvorky). Lze konstatovat, že úroveň matematické gramotnosti je na škole dobrá. O zapojení do školních soutěží mělo zájem velké množství žáků.

Díky šablon doučování žáků pedagogy školy probíhal na naší škole klub deskových her.

Pozitivně hodnotíme i přípravu žáků na přijímací zkoušky. V hodinách matematiky pedagogové využívali různé metody výuky a zařazovali zajímavé netradiční úlohy.

Prostřednictvím distanční výuky docházelo i k novým přístupům ve vzdělávání – např. učení přes MS Teams.

 

 

2.2      V čem byla škola úspěšná

Škola aplikovala matematické představy žákům v příkladech z běžného reálného života. Využívali jsme prvky výuky metody profesora Hejného. Docházelo k individuální práci s žáky. Vyučující se snažili zapojit do výuky logické hry a výukové software. Logické myšlení a matematickou gramotnost pedagogové u žáků rozvíjeli i formou spolupráce s ČNB.

 

2.3      V čem by se škola mohla zlepšit

Z hlediska zlepšení úrovně matematické gramotnosti žáků by bylo dobré využívat logické hry a hlavolamy, a tyto více zapojovat nejen v hodinách matematiky. Zejména na prvním stupni je možné častěji zařazovat tematické deskové hry, které podporují matematické uvažování, modelování a argumentaci.

 

2.4      V čem škola potřebuje pomoci, aby se mohla zlepšit

Problematická je absence nejen výukových, ale i didaktických pomůcek, s jejichž pomocí by bylo možné využívat různé metody. Domníváme se, že základem pro vzdělávání je zájem, a proto je třeba žáky pro věc nadchnout, například prostřednictvím ICT programů, vizualizace na Smart tabuli a ukázkou na matematických modelech. Z toho vyplývá, že stejně jako u čtenářské gramotnosti, i zde je nutný rozvoj informačních technologií školy, díky nimž bychom mohli posunout výuku dále.

 

3        Rozvoj potenciálu každého žáka v jiných oblastech

Kromě výše zmíněných gramotností existují další, které je nutné při vzdělávání brát v úvahu, zejména finanční, informační, přírodovědnou a polytechnickou gramotnost. Neméně důležitá je i občanská a společenskovědní gramotnost. Žák má být vzděláván komplexně a vyváženě, tudíž dbáme na všestranný rozvoj žáků, avšak s ohledem na jejich individualitu.

 

3.1      Polytechnické vzdělávání

Pozitivně hodnocené akce

Škola se od školního roku 2018/19 zaměřila na podporu polytechnického vzdělávání. Ze Šablon II jsme zakoupili ozoboty a hry na podporu robotiky. Byl zaveden badatelský kroužek na 1. i na 2. stupni ZŠ. Snažili jsme se rozvíjet polytechnické vzdělávání propojováním znalostí s každodenním životem a budoucím povoláním.

 

V čem byla škola úspěšná

Škola spolupracuje s Gymnáziem Dr. Emila Holuba, kde si žáci mohou vyzkoušet mnoho pokusů, které nejsme schopni zajistit na naší škole.

Škola se účastní projektových dnů v rámci Technohrátek. Snažíme se žáky, kteří mají zájem o polytechniku individuálně podporovat.

 

V čem by se škola mohla zlepšit

Nutná rekonstrukce kuchyňky a zahrady. Vytvoření vlastních školních dílen a venkovní učebny. Bylo by dobré zapojit více žáků do projektů.

 

V čem škola potřebuje pomoci, aby se mohla zlepšit

Potřebujeme pomoci v získání dostatku finančních prostředků na nákup výukových materiálů a pomůcek (stavebnice, roboti). Dostatek finančních prostředků na vybavení polytechnických dílen. Umožnění exkurzí do podniků - COVID 19.

 

3.2      Inkluze a rovné příležitosti

Pozitivně hodnocené akce

Kladně hodnotíme proběhlé mimoškolní aktivity pro všechny děti – neformální vzdělávání v ZUŠ a v kroužcích pod SRPDŠ, dále aktivity pořádané Sokolem Moravany. Z dalších lze jmenovat doučování, pravidelnou pomoc při přípravě na vyučování, začleňování žáků se SVP, úspěšná integrace ukrajinských žáků, výuka ukrajinštiny a českého jazyka, spolupráci s asistenty, nákup pomůcek, spolupráci učitel – asistent – rodina, získání dotací na asistenty, bezbariérovost.

 

V čem byla škola úspěšná

Škola spolupracuje s PPP Pardubice, Chrudim, se SPC Archa Chrudim. Pedagogové a asistenti se průběžně vzdělávají, probíhá spolupráce dítě – asistent – rodina, zlepšuje se komunikace s rodiči, probíhá doučování žáků, využíváme i školních asistentů, vytváříme bezpečné prostředí a dobré klima ve třídě, průběžně nakupujeme potřebné pomůcky.

 

V čem by se škola mohla zlepšit

Škola by se mohla pokusit o zvýšení zájmu rodičů o zapojení do školního dění a také o větší zájem a aktivitu žáků.

 

V čem potřebuje pomoci, aby se mohla zlepšit

Máme nedostatečnou kapacitu odborníků: speciální pedagog, školní psycholog. Bylo by dobré snížit administrativní zátěž. Uvítali bychom i pomoc s orientací v dotačních titulech.

 

3.3      Digitální kompetence žáků

Pozitivně hodnocené akce

Vybavení škol potřebným hardwarem a softwarem, jejich modernizace a postupné doplňování. Využití digitálních technologií při výuce i pro domácí přípravu. DVPP.

 

V čem byla škola úspěšná

Propojování znalostí žáků a dovedností z ICT do dalších předmětů (např. tvorba prezentací, vytváření zadávaných úloh, vyhledávání informací), využívání digitálních technologií napříč výukou, využívání programů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, účast v soutěžích. Nákup dostatečného množství digitálních pomůcek a využívání nejmodernějších výukových aplikací.

 

V čem by se škola mohla zlepšit

Ve vzájemné spolupráci škol, sdílení zkušeností, rozšíření nabídky kroužků.

 

V čem škola potřebuje pomoci, aby se mohla zlepšit

Uvítali bychom pomoc s orientací v dotačních titulech.

 

3.4      Environmentální výchova

Pozitivně hodnocené akce

Škola byla ve školním roce 2018/2019, zařazena do projektu „Mladí ladí D-DUR“ (demokratický dialog o udržitelném rozvoji) podpořeném z programu ERASMUS+, který realizuje Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o.p.s.

Ve školním roce 2019/2020 byla škola zařazena do projektu „Mladí ladí D-DUR“ (demokratický dialog o udržitelném rozvoji), podpořeném z programu ERASMUS+, který realizuje Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o.p.s.

Ve školním roce 2021/22 byla škola zařazena do projektu  „Mladí pro klima“, podpořeném z programu ERASMUS+, který realizuje Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o.p.s.

               Žáci se účastnili ekologického programu v Ekocentru Paleta v Chrudimi a v Pardubicích. Všechny třídy absolvovaly exkurzi do Ekoncentra, kde se zapojovaly do různých programů (program zaměřený na recyklaci, rozvoj přírodovědné gramotnosti, výroba papíru, pečení chleba, polytechnická gramotnost).

Naše škola se pravidelně zapojuje do akcí o ochraně životního prostředí – např. Den Země.

Dále realizujeme sběr papíru, kaštanů a žaludů pro daňky, sběr elektrozařízení, baterií, tonerů.

 

V čem byla škola úspěšná

Žáci se aktivně zapojili v rámci environmentální výchovy do úklidu obce. V rámci školního projektu ve spolupráci s obcí a mateřskou školou pak podpořili výsadbu zeleně v obci.

               Na škole se nám podařilo vyčlenit část pozemku na zahradnické aktivity – se žáky pěstujeme různé plodiny, děti tak rozvíjí svou manuální zručnost a zároveň si vytváří kladný vztah k půdě a přírodě. Těší nás samostatná aktivita žáka, který byl motivován naší školní akcí a vytvořil do školních prostor krmítko pro ptactvo.

V květnu uspořádala škola pěveckou soutěž Moravanský slavík, které se zúčastnily především děti 1. stupně. Žáci se rovněž zapojili do školní přírodovědné soutěže zaměřené na poznávání rostlin a živočichů.

               Za velký úspěch považujeme spolupráci školy s místními firmami, které umožnily žákům exkurze do svých provozoven. Žáci tak měli příležitost nahlédnout do reálného fungování podniků.

Pro podporu přírodovědné gramotnosti žáků byl zakoupen program „Pasco“.

 

V čem by se škola mohla zlepšit

Nadále plánujeme zlepšovat individuální přístup k potřebám žáků, ať už se jedná o jejich vzdělávací potřeby dle určení poradenského zařízení, nebo momentální potřeby žáka (rodinná či sociální situace). Tento individuální přístup k žákům se nám daří, přesto je vždy prostor pro zlepšení, např. individualizované úkoly pro nadané.

 

V čem škola potřebuje pomoci, aby se mohla zlepšit

Zamýšlíme zaměřit se na spolupráci s místními podniky.

               Zajímavé by bylo zařadit i různé exkurze, jež však není možné bez finanční podpory absolvovat.

 

3.5      Další potřeby rozvoje školy

Ačkoliv jsou školní budovy soustavně opravovány a udržovány, je nutná obnova školního vybavení. Třídy je potřeba vybavit novými ergonomickými židlemi pro žáky, nastavitelnými stoly. Rekonstrukci však vyžadují i další prostory školy  -  školní kuchyň.

 

Finanční podpora pro revitalizaci zahrady.

Finanční podpora na rekonstrukci školní jídelny.

Finanční podpora na nákup zařízení.

Finanční podpora na nákup pomůcek.

 

Pozitivně hodnocené akce

Škole se podařilo získat podporu místních podniků, které poskytly finance formou darů na podporu vzdělávání našich žáků. Tyto prostředky využíváme jako finanční podporu při exkurzích, výletech či při zakoupení pomůcek pro žáky.

 

V čem byla škola úspěšná

Zaměstnanci školy procházejí pravidelnými školeními, aby se seznámili a pak i využívali moderní výukové metody. Dále se nám podařilo odstranit formou oprav některé závady uvedené ve zprávě hygieny, další opravy budou následovat.

               Za velký úspěch považujeme pořádání školních akcí pro veřejnost (Vánoční jarmark, Velikonoční dílničky, Výstava obrazů), které jsou navštěvované.

               Také spolupráce se SRPDŠ je velice přínosná, společně uskutečňujeme výlety, exkurze a soutěže.

Škola získala grant Erasmus pro spolupráci mezi školami. V letošním roce 2021_22 žáci 8. A navštívili partnerskou školu v Czenstochové. Náklady na vycestování byly plně hrazeny z grantu Erasmus. , Pobyt byl v délce 5 dnů žáci zahájili v pondělí 30. května odjezdem z nádraží v Moravanech. V Čenstochové pak pokračovala práce na společném projektu eTwinning/Erasmus+ „Say Yes to Eco Success“. Projekt má environmentální zaměření a je provázán spoustou aktivit, které odrážejí mezipředmětové vztahy. Přínosem je reálné užití angličtiny v rámci ekologických témat. V projektu jsou začleněny i další předměty, např. ruský jazyk, německý jazyk, zeměpis, přírodopis, občanská výchova, environmentální výchova a další. Škola tak učí v reálných souvislostech. Projekt bude pokračovat řadou aktivit, které navrhli sami žáci a tito je také ve spolupráci se školou budou realizovat.

 

V čem by se škola mohla zlepšit

Plánujeme více do aktivit školy zapojit rodiče a širší veřejnost.

 

V čem škola potřebuje pomoci, aby se mohla zlepšit

Problémem školy jsou chybějící finance na provádění zásadnějších rekonstrukcí a vybavování učeben.

 

Závěr

Základní škola Moravany, okres Pardubice se zaměřuje na individuální přístup k žákům a na rozvoj jejich individuálních schopností a dovedností. Ze základních bodů reflexe jednotlivých gramotností vyplývá, že v současné době je třeba nejvíce se zaměřit na digitální gramotnost – počítače, tablety, různé aplikace a programy. Na závěr bych chtěla poděkovat představitelům zřizovatele za opravdu příkladnou podporu školy.


REZERVACE NA KONZULTACE

pro skoly aktivni skola skola rodice zaci

 

 

Základní Škola Moravany 
okres Pardubice
Komenského 118, 533 72 Moravany

IČ:48160164 | DIČ:CZ48160164

Účet: 19-2583910207/0100
Datová schránka: v4rwkds

Mgr. Felcmanová Jana
(ředitelka školy)
466 950 817, 734 658 764
jana.felcmanova@zsmoravany.cz

Mgr. Filipi Miroslava 
(zástupkyně ředitele školy)
466 950 817, 602 391 356
miroslava.filipi@zsmoravany.cz

Jana Havlíčková
(hlavní ekonomka)
466 950 503
jana.havlickova@zsmoravany.cz

Mgr. Dita Denkeová 
(výchovná poradkyně)
737 372 115 (nezasílat SMS)
dita.denkeova@zsmoravany.cz 

      

VÝUKOVÉ MATERIÁLY

zs moravany logo vyuka

 

PRÁCE ŽÁKŮ

Vinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.xVinaora Nivo Slider 3.x

KALENDÁŘ AKCÍ

Žádné události k zobrazení

ŠKOLNÍ ČASOPIS MUF

NAŠE KNIHOVNA

 

knihovna moravany

NAŠE OBEC

AKTIVNÍ PROJEKTY

assk logo popisek

sportuj ve skole rgb 2000px

logo financovano eu

projekt modernizace zs moravany spolufinancovany eu 2020

projekt eu personalni podpora banner

projekt eu sablony III banner

pro skoly aktivni skola 2018 19

 

logo proskoly

 

plakat skolni projekty evropske unie

 

logo recyklohrani 

skolsky portal rollup modra248

 

logo ms mt 2 male