Jednalo se o na základě pochůzek předem vytvořené „Klima“ mapy s místy rizik a ohrožení z hlediska klimatických změn. Žáci sami přicházejí s možným řešením, jak tato rizika eliminovat, a jak je případně, pokud rizikové situace nastanou, řešit. Na základě „Klima“ map žáci vytvořili tzv. „Místní akční plány“ s vyhodnocením klimatických zón z hlediska teploty, sucha a přívalových povodní. Z lokalit, které jsou problematické, a které zároveň žáci mohou svým přispěním ovlivnit, vychází jako nejpotřebnější asfaltové/dopravní hřiště u budovy 1. stupně ZŠ. Zde žáci navrhli, že by se mohla zakoupit nádrž na dešťovou vodu, která by byla umístěna u bylinkové zahrádky, pro kterou by sloužila k zavlažování. Žáci 9. A tak poprvé vstoupili do jednání s vedením obce, kdy zmapovali problémy, navrhovali možná řešení a slíbili se na nich podílet. Součástí projektu je vlastní zamyšlení žáků nad tím, proč by se obec, jako taková, měla vůbec klimatem zabývat: Žáci mají zájem o lepší životní podmínky, příroda je pro ně důležitá, chtějí ji zachovat pro další generace, přejí si více travnatých ploch a méně betonu nebo asfaltu, přejí si kvalitnější ovzduší, kvalitní půdu pro pěstování, využívat dešťovou vodu, více recyklovat a chránit ohrožená místa. Sami žáci navrhli panu starostovi, že pomohou při údržbě čistoty pořádku v obci. Nutno také říci, že od září tohoto roku se mnozí z letošní devítky aktivně účastní na dění v obci v rámci organizace různých kulturních akcí. Bez jejich pomoci by se organizátoři jen těžko obešli. Nezbývá než si přát, aby tito mladí lidé využili své občanské angažovanosti i do budoucna.
Mgr. Jana Felcmanová