Tento pokyn stanovuje provozní podmínky školy v souvislosti s přítomnosti žáků 9. ročníku ve škole.
I. Výklad pojmů
a) opatření MŠMT – dokument OCHRANA ZDRAVÍ A PROVOZ ZÁKLADNÍCH ŠKOL V OBDOBÍ DO KONCE ŠKOLNÍHO ROKU 2019/2020 vydaný MŠMT
b) skupinová výuka – výuka od 11. 5. 2020 za přítomnosti žáků ve škole
c) rouška – zakrytí úst a nosu ochrannými prostředky
d) prohlášení o neexistenci virového infekčního onemocnění – čestné prohlášení uvedené jako příloha opatření MŠMT
e) bezpečná vzdálenost - vzdálenost osob 2m (minimálně 1,5 m)
II. Organizace skupinové výuky
- Realizace všech aktivit ve škole je na základě dobrovolnosti žáků.
- Vzdělávání bude probíhat ve skupinách s max. počtem 15 žáků (přednostně budou tvořeny skupiny dle jednotlivých tříd)
- Složení skupin bude po celou dobu vzdělávání neměnné. O zařazení žáků do skupin rozhoduje ředitel školy.
- Zákonný zástupce je povinen vyjádřit souhlas s docházkou do školy a to vyplněnou přihláškou na email ředitelky školy a čestným prohlášením.
- v případě žáků 9. třídy do 7. 5. 2020.
- v případě žáků 1. stupně do 18. 5. 2020
- Podmínkou vstupu do objektu školy a účast ve výuce je předání prohlášení o neexistenci virového infekčního onemocnění podepsané zákonným zástupcem. Bez předání tohoto prohlášení o neexistenci virového infekčního onemocnění nebude žák do objektu školy vpuštěn = čestné prohlášení
- Vyjádření souhlasu je na email ředitelky školy: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
- Žák pro skupinovou výuku musí být vybaven denně minimálně 2 kusy roušek s 2 ks sáčků z neprodyšného materiálu.
- Žák může být uvolněn/omluven ze skupinové výuky na základě písemné omluvy zákonného zástupce. Uvolnění se vztahuje na celý výukový den. Pozdější příchod na skupinovou výuku nebo odchod před ukončením skupinové výuky není možný.
- Žák s příznaky infekce dýchacích cest, které by mohly odpovídat známým příznakům COVID-19 (zvýšená tělesná teplota, kašel, náhlá ztráta chuti a čichu, jiný příznak akutní infekce dýchacích cest), nesmí do školy vstoupit.
- Pokud žák vykazuje některý z možných příznaků COVID-19, bude umístěn do samostatné místnosti. Škola bude ihned kontaktovat zákonné zástupce žáka s ohledem na okamžité vyzvednutí žáka. O podezření informuje škola spádovou hygienickou stanici.
- Škola musí provádět dezinfekci toalet minimálně jednou denně. Dezinfekce povrchů nebo předmětů (kliky, vypínače, klávesnice – myši) musí být realizována několikrát denně.
- Vedoucí provozu s vedením školy provede poučení provozních zaměstnanců o způsobu úklidu a provádění dezinfekce v tomto období.
- Toalety musí být vybaveny nádobou na dezinfekci s dávkovačem, mýdlem s dávkovačem, jednorázovými ručníky.
- Dezinfekční prostředky pro 1. stupeň jsou z bezpečnostního důvodu přidělovány do tříd.
- Určení místnosti pro pobyt osoby podezřelé na nákazu COVID 19.
- Pro žáky 9. ročníku bude zajištěna příprava na přijímací řízení od 11. 5. 2020.
- Pro žáky 1. Stupně budou zajištěny dopolední a odpolední aktivity dle zájmu a skupin 25. 05. 2020.
- Bude zahájen provoz školní jídelny od 25. 05. 2020 pouze pro žáky navštěvující odpolední skupinu.
- Ranní družina nebude poskytována.
- Jsou povolené jen aktivity v prostorách školy a na pozemku školy (zahrady, hřiště). Žádné aktivity mimo areál školy nejsou povoleny.
- Škola vypracuje seznam pedagogických pracovníků, kteří budou realizovat vzdělávací aktivity a kteří budou realizovat zájmové aktivity.
- Škola sestaví rozvrhy, harmonogram přestávek a pobytu ve venkovním areálu dle vzniklých skupin tak, aby docházelo k jejich střídání.
- Škola informuje zákonné zástupce před otevřením školy o:
- organizaci vzdělávacích aktivit jako je povinnost podepsat čestné prohlášení a seznámení,
- provozní době školy,
- provozu školy a hygienických opatření,
- způsobu předávání, vyzvedávání a omlouvání žáků
Tabulka č.1: harmonogram vstup žáků 9. třídy do školy, přesun do tříd a začátek o 10 minut později
den |
čas |
předmět |
vyučující |
Distančně |
Pondělí |
8:00 – 12:00 |
Matematika |
Mgr. Provazník |
Mgr. Provazník |
Úterý |
8:00 – 12:00 |
Matematika |
Mgr. Provazník |
Mgr. Provazník |
Středa |
8:00 – 12:00 |
Český jazyk |
Bc. Beran |
Mgr. Slavíčková |
Čtvrtek |
8:00 – 12:00 |
Český jazyk |
Bc. Beran |
Mgr. Slavíčková |
Pátek |
8:00 – 12:00 |
Matematika |
Mgr. Provazník |
Mgr. Provazník |
Tabulka č. 2 : harmonogram vstup žáků 1. stupně do školy, přesun do tříd a začátek o 10 minut později.
Časový harmonogram vyučování bude upřesněn po vytvoření skupin v týdnu před nástupem.
třída/skupina |
Čas: dopolední skupiny |
blok |
čas |
Čas: odpolední skupiny |
Šatna/vchod |
1. třída |
7:45 – 12:00 |
bloky dle sestaveného rozvrhu |
1 blok max. 60 min Přestávky dle potřeb žáků i během realizace bloku – rozpis až podle počtu skupin. |
12:00 - 16:00 |
I. stupeň / u šaten |
2. třída |
7:45 – 12:00 |
bloky dle sestaveného rozvrhu |
12:00 - 16:00 |
I. stupeň / u šaten |
|
3. třída |
7:45 – 12:00 |
bloky dle sestaveného rozvrhu |
12:00 - 16:00 |
I. stupeň / u šaten |
|
4. třída |
7:45 – 12:00 |
bloky dle sestaveného rozvrhu |
- |
II. stupeň |
|
5. třída |
7:45 – 12:00 |
bloky dle sestaveného rozvrhu |
- |
II. stupeň |
- Vzdělávací aktivity (dopolední aktivity) zajišťují pedagogičtí pracovníci včetně vychovatelů i asistentů pedagoga.
- Pedagogický pracovník vede evidenci o docházce do skupin (třídní kniha pro skupiny)
- Tělesná výchova v běžné podobě není umožněna, ostatní výchovy se realizují podle potřeb.
- Hodnocení je realizováno formativním způsobem, zpětnou vazbu vyžadujeme.
- Doporučeno je zařazování pohybových chvilek na protažení a relaxaci.
- Vzdělávání je realizováno formou bloků.
III. Pohyb žáků před školou
- Povinnost nosit roušku a udržovat odstup 2m.
- Nevytvářet skupiny před školou a docházet krátce před stanoveným časem příchodu do školy.
Čas je určen pro každou skupinu tak, aby se minimalizoval kontakt žáků.
Čas příchodu žáků ke škole a doba jejich pobytu před školou: příchod maximálně 5 minut před stanoveným časem vstupu do školy (pokud je to možné, např. příjezd vlaku či autobusu)
- Dohled na pořádek před školou – personálně určená osoba, která si bude žáky vyzvedávat a organizovat
- Vstup do školy je dovolen pouze žákům, nikoliv jejich doprovodu
- Určený čas je třeba ze strany žáků dodržovat. Pokud dojde k pozdnímu příchodu žáka, osoba, která jej vpustí do školy, provede jeho kontrolu, zda je na seznamu žáků a dohlédne na jeho přesun do dané skupiny. Takovýto postup lze pouze výjimečně a to zejména u žáků dojíždějících.
- Pokud se žák nedostaví do školy ve stanovenou dobu a nepředloží závažní důvod pozdního příchodu, nebude do školy v daný den vpuštěn.
IV. Vstup do školy
- Budova II. stupně – hlavní vchod: do školy pouští žáky jednotlivě za sebou s dodržováním odstupů paní uklízečka společně s pedagogickým pracovníkem. Kontrolují jmenný seznam přihlášených žáků. Žák, který není na seznamu nahlášených žáků, nebude do školy vpuštěn.
- Budova I. stupně – vchod u šaten: do školy pouští žáky jednotlivě za sebou s dodržováním odstupů paní školnice společně s pedagogickým pracovníkem. Kontrolují jmenný seznam přihlášených žáků. Žák, který není na seznamu nahlášených žáků, nebude do školy vpuštěn.
- Při vstupu do šaten si žáci vydesinfikují ruce pod dohledem pedagogického pracovníka a po odložení svršků se přesunou k východu ze šaten. Po celou dobu dodržují stanovená hygienická pravidla – roušky a odstupy, nedotýkat se vzájemně
V. Pohyb po škole, určení místností WC, prostorů pro přesun
- Výukovou místností učebna 8. třídy. WC určené pro žáka je umístěné v prvním podlaží budovy, pro přesun požívají žáci chodby, schodiště.
- Při přesunech skupin žáků, pohybu na chodbách, návštěvě WC či společných prostor je nutné minimalizovat kontakty jak mezi skupinami, tak jednotlivci včetně zaměstnanců školy.
- Při přesunech ve společných prostorách školy, návštěvě WC musí žáci i zaměstnanci používat roušky.
- Dodržování bezpečné vzdálenosti i používání roušky platí i při pohybu ve venkovních prostorech školy.
- Vyčleněné prostory, ve kterých se mohou pohybovat žáci (zaměstnanci)
prostory |
koho se týká |
čas |
hygienická opatření |
Třídy |
Žáci určených skupin |
Doba dopoledních aktivit |
Dezinfekce rukou (roušky) |
Šatny |
Žáci určených skupin |
Přestrojení |
Dezinfekce rukou (roušky) |
Sociální zařízení |
Žáci určených skupin |
Určené přestávky |
Dezinfekce rukou (roušky) |
Chodba |
Žáci určených skupin |
Pouze pro přesun žáků |
Roušky |
Školní pozemek |
Žáci určených skupin |
Určené přestávky |
Roušky |
Učebny školní družiny |
Žáci určených skupin |
Doba odpoledních aktivit |
Dezinfekce rukou (roušky) |
VI. Pobyt ve třídě
- V průběhu pobytu ve třídě nemusí žáci ani pedagogičtí pracovníci nosit roušku, pokud je zachován rozestup 2 metry (nejméně 1,5 metru). Pokud dochází k bližšímu kontaktu (např. při skupinové práci), musí se roušky nosit i ve třídě. O nošení nebo nenošení roušky rozhoduje pedagogický zaměstnanec.
- Žák sedí sám v lavici, nemění si místo.
- Pokud žák sedí v lavici, může si na základě pokynu pedagoga sundat roušku, kterou musí ji uložit do čistého sáčku. Při výměně roušek se musí požitá rouška uložit do sáčku a tento uzavřít (např. zavázat, uzel apod.)
- Pokud žák pracuje sám před tabulí, nemusí si roušku nasazovat.
- Pedagogové volí takové aktivity, které nebudou komplikovat nasazování a sundávání roušek.
- Žáci si přinesou vlastní a vydesinfikované školní potřeby (psací, rýsovací, nůžky, lepidla), nelze si pomůcky vzájemně půjčovat.
- V průběhu pobytu ve třídě organizuje pedagogický zaměstnanec větrání. Podle venkovních podmínek průběžně nebo minimálně 1x za hodinu po dobu 5 minut.
- Po každém vzdělávacím bloku, opuštění třídy, před konzumací potravin si žáci umyjí ruce, popřípadě podle pokynů pedagogického zaměstnance i vydezinfikují.
VII. Způsob využívání toalet
- Žáci užívají toalety vždy na svém patře, nepřecházejí a dodržují zásady hygieny (používají mýdlo a jednorázové utěrky).
- Toalety se využívají zásadně v době určené přestávky (jednotlivé skupiny si určují své přestávky podle stanoveného harmonogramu).
- Individuální odchody na toalety jsou vždy po dohodě s pedagogickým pracovníkem – po návratu do třídy použije desinfekce na ruce.
VIII. Pohyb po chodbách
- Volný pohyb po chodbách není povolen, pouze přesuny žáků.
- Není povoleno navštěvování žáků mezi skupinami.
- Na školním pozemku se žáci pohybují v blízkosti své skupiny, nesmí docházet ke kontaktu mezi žáky jednotlivých skupin.
- Vyučující využijí školní pozemek k relaxaci a aktivnímu odpočinku o přestávkách (dle harmonogramu
IX. Přestávky
- Žáci si o přestávce nasadí roušky, pokud je předpoklad pohybu po třídě, případně přesun na toaletu, nebo přechod na školní pozemek.
- Přestávky jsou realizovány po skončení jednotlivých bloků dle harmonogramu.
X. Odpolední aktivity
- Zájmové aktivity se nehradí (nejde o školní družinu).
- Aktivity realizují vychovatelé školní družiny a dle potřeby i asistenti pedagoga.
- Přebírají dané skupiny žáků, žáci se nesmí přerozdělovat.
- Žáky vychovatelé přeberou ve třídě, dojdou na oběd, po návratu provedou dezinfekci.
- Realizují zájmové aktivity v prostorách určených pro jednotlivé skupiny.
- Činnost aktivit je max do 16 hodin, žáky si vyzvedávají zákonní zástupci.
XI. Povinnosti žáků
- Dodržovat pokyny pedagogických zaměstnanců i ostatních zaměstnanců školy.
- Mít k dispozici minimálně 2 ks roušek denně.
- Nosit ve vnitřních i venkovních prostorech školy roušku. Výjimku povoluje pedagogický zaměstnanec.
- Dodržovat bezpečnou vzdálenost od žáků ostatních skupin a dalších osob.
- Pohybovat se pouze v prostorech určených pro skupinu, do které je žák zařazen.
- Nezdržovat se ve společných prostorách školy a WC po delší dobu.
- Žákům je zakázáno – kontaktovat a setkávat se s žáky jiných skupin ve vnitřních i
venkovních prostorech školy
- shromažďovat se před příchodem do školy a při odchodu ze školy před školou
- Žák je povinen dodržovat stanovená hygienická pravidla. Jejich opakované nedodržování, po prokazatelném upozornění zákonného zástupce žáka, je důvodem k nevpuštění žáka do školy, resp. k vyřazení žáka ze skupiny či přípravy.
XII. Povinnosti zákonných zástupců
- Přihlásit žáka do výukové skupiny (oznámit vedení školy účast žáka) do 7. 5. 2020 – žáky 9.tř, do 18. 5. 2020 – žáky 1. stupně
- Předat škole podepsané prohlášení o neexistenci virového infekčního onemocnění.
- Informovat neprodleně školu o onemocnění žáka zařazeného do skupinové výuky.
- Zajistit vyzvednutí žáka ze školy v případě žák bude vykazovat některý z možných příznaků COVID- 19
XIII. Stravování
- Stravování ve školní jídelně se řídí platnými předpisy a Metodickým materiálem odboru školství krajského úřadu Pardubického kraje ze dne 6.5.2020 (č.j. MMošKrÚPk/1/2020).
- Jídelníček bude zveřejněn na webových stránkách školy v sekci školní jídelna/aktuální jídelníček
- Žáci, kteří se účastní odpolední skupiny, nají nárok na oběd.
- Na oběd budou žáci 1. stupně dovedeni pedagogickým pracovníkem, který bude zároveň dohlížet na desinfekci rukou při vstupu do školní jídelny a pomůže organizačně zajistit vydávání obědů kuchařkám.
- Po dobu konzumace oběda budou žáci sedět na svém místě a roušky budou mít uložené v sáčcích. Budou dbát pokynů pedagogického pracovníka.
- Obědy budou probíhat dle harmonogramu, aby se žáci z různých skupin a cizí strávníci pod dobu oběda nesetkali.
XIV. Povinnosti pedagogických zaměstnanců
- Provést poučení žáků skupiny 1. den v 1. hodině skupinové výuky.
- Organizovat shromáždění výukové skupiny před školou a kontrolovat plnění povinností žáků při shromažďování (dodržování vzdáleností, nošení roušek, shlukování žáků různých skupin. Pedagogický zaměstnanec musí být na místě shromáždění 15 minut před začátkem shromáždění.
- Organizovat a zajistit bezpečný přesun žáků z místa shromáždění do výukové místnosti.
- Zajistit dezinfekci rukou žáků nebo kontrolovat mytí rukou žáky v učebně podle tohoto pokynu (začátek skupinové výuky, po návratu z ostatních prostor areálu školy apod.)
- Zajistit větrání výukové místnosti průběžně podle klimatických podmínek, minimálně 1 x za hodinu po dobu minimálně 5 minut.
- Zajistit ve spolupráci s provozními zaměstnanci doplňování dávkovačů mýdla, dezinfekce rukou, papírových ručníků vynášení košů v průběhu výuky (pobytu výukové skupiny ve výukové místnosti)
- Dohlížet na dodržování tohoto pokynu žáky.
XV. Povinnosti při úklidu
- Provádět průběžně kontrolu a doplňování vybavení WC - tekuté mýdlo v dávkovači, dezinfekční prostředek na ruce v dávkovači, papírové ručníky (funkčnost osoušečů).
- Průběžně vynášet odpadkový koš na WC.
- Provádět kontrolu a doplňování dávkovače na dezinfekci rukou u hlavního vchodu.
- Provádět průběžně, nejméně 1x za den dezinfekci baterií, ovladačů splachování, osoušečů, sedátek na WC.
- Provádět průběžně, nejméně 1 x za den dezinfekci míst ve společných prostorech škol, kterých se dotýkají osoby (kliky, madla apod.)
- Provádět 1 x denně dezinfekci podlah, obkladů, umývadel, mís a pisoárů na WC.
- Provádět nejméně 1x denně dezinfekci podlah, lavic, židliček, ovladačů oken, klik, umývadel a ostatních ploch ve výukových místnostech.
- Vynášet nejméně 1 x denně odpadkový koš z výukových učeben.
- Provádět nejméně 1 x denně úklid a dezinfekci ostatních užívaných prostor školy včetně vynášení odpadkových košů.
- Provádět větrání místností při denním úklidu těchto místností.
XVI. Omezení vstupu cizích osob do školy.
Vstup mají povolen:
a) zaměstnanci a žáci školy (splňující podmínky pokynu ředitele školy k provozu školy ze dne 6.5.2020)
b) kontrolní orgány
c) dodavatelé služeb zajišťující provoz školy
d) zákonní zástupci, po předchozí domluvě s pedagogickým zaměstnancem nebo vedením školy
V Moravanech dne 06. 05. 2020 Mgr. Felcmanová Jana, řed. školy